woensdag 16 januari 2013

Vogel restaurant !


Toen ik vanochtend aan het ontbijt het raam uitkeek, zag ik een hele serie vogels..

Allemaal ruziemakend over een plekje bij de voerplaats, allemaal hebben ze honger en op dit moment met al die sneeuw is de behoefte aan voer groot.

Het schoot me te binnen dat ik nog 1½ pak kokosvet liggen had in de koelkast ( overgebleven van het snoepjes maken met de kerst ), ook hadden we nog los zaad voor buitenvogels voor in het voerapperaat.

Terwijl ik zat te denken hoe ik dit kon gebruiken om voor de vogels iets extra´s te maken viel mijn oog op een aantal lege conservenblikjes in een hoekje op het aanrecht.

Pling !!!  Idee !!


Ik heb de blikjes schoongemaakt en een gaatje in de bodem gemaakt (bodem wel laten zitten !) waar ik een bandje door heb geregen,
en een klein gaatje waar de stokjes door konden ( van die lange saté prikkers )

Zie hier..





Toen heb ik het kokosvet gesmolten en gemixt met de zaadjes,en toen dat wat hard begon te worden heb ik het in de blikjes gedaan.

Hier staan ze te stollen...



En toen het vet met de zaadjes erin gestold was, heb ik de bodem eruit gehaald met een blikopener en de stokjes er helemaal door geprikt, bandjes geknoopt en opgehangen...







Nu is er plaats voor 8 vogeltjes bij de blikjes met het vetmengsel, en nog 3 plaatsen bij de voerautomaat.
Nu maken ze hopelijk geen ruzie meer !

Zo, nu alle troep opruimen...tis wel een vies werkje, alles komt onder de vet..maargoed..ik hoef in dagen geen handcreme meer gebruiken geloof ik..die zijn zo goed gesmeerd nu door al dat kokosvet.

Ik weet trouwens niet of kokosvet in Nederland gewoon bij de supermarkt te koop is, hier ligt het gewoon in het koelvak tussen de boter namelijk, verpakt als een pakje roomboter.


Een fijne dag nog verder, en liefs uit Hylletofta !!



2 opmerkingen:

  1. willeke te velde17 januari 2013 om 00:14

    Wat een leuk idee zeg! Kokosmelk ligt hier wel gewoon in de supermarkt, maar kokosvet vlgs mij niet. Toevallig zijn wij gisteren ook al bezig geweest voor de vogeltjes; pinda's rijgen, brood-appel-slingers enz....ontzettend leuk om mn de roodborstjes te zien genieten vanuit ons keukenraam! Wat ook leuk en simpel te maken is voor de vogels zijn denneappels, die overgiet je met honing, vet of iets anders en die rol je dan door het vogelzaad, even ophangen en klaar! Leuk om te doen met de kids!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. en hoe heet het vogel restaurant?
    Angie`s Fly-in ? :-)

    Leuk idee, wij hebben van die kant en klare balletjes in een net op het balkon hangen, is altijd leuk om de vogeltjes bij hun ontbijd of lunch toe te kijken :-)

    BeantwoordenVerwijderen